Cel mai probabil te asteapta o serie de interviuri care, de cele mai multe ori, nu sunt nici pe departe cum ti le-ai imaginat. E un pic de confort in faptul ca, statistic, timpul mediu necesar pentru gasirea primului job este de 4 luni. Sa treci prin mai multe interviuri nu inseamna neaparat ca nu esti suficient de pregatit pentru meseria de cosmetician, ci, mai degraba, ca unele saloane si centre de frumusete (unele surprinzator de centrale) nu sunt pregatite inca pentru o practica etica si in favoarea clientului a meseriei. Daca la cursuri ai parte de lapte si miere, si la propriu si la figurat, ca sa iti gasesti un loc in piata muncii este nevoie de determinare si de o mentinere ferma a principiilor de baza ale cosmetologiei.

Meseria de cosmetolog nu presupune o forma clasica de invatamant, in schimb este foarte cautata in multe arii de activitate, pe langa cea principala, de beauty si sanatate. De aceea, competiția este mare, dar nu îneapărat și mai bine pregătită; dar unele saloane nu vor remarca asta. Mai precis, desi la scoala de cosmetologie, inveti si teorie si practica, practica din „campul muncii“ difera destul de mult. Si asta pentru ca, de cele mai multe ori, patronii saloanelor nu au nicio pregatire in domeniu, dar au in schimb, propriile reguli si pretentii (mai mult sau mai putin obisnuite). De la restrictii cu privire la cantitatea de produs folosita pana la indicatii cu privire la cum trebuie exercitata meseria in salonul pe care il conduc si cat de rapide trebuie sa fie tratamentele astfel incat sa bifeze cat mai multe programari pe pagina unei zile de lucru. Ca niște judecători imparțiali, tinerii cosmeticieni trebuie să pună în balanța care sunt beneficiile (credit pentru pregatire, salariu bun, carte de munca, stabilitate, echipă comunicativă) și dezavantaje. Nu tocmai usor, deci, mai ales cand exista o presiune financiara care ghideaza nevoia de a fi angajat!

Deloc surpinzator, vechimea in munca are un rol covarsitor in cresterea salariului, iar in primii cinci ani dupa angajare, un absolvent schimba in medie 3 locuri de munca. Motivul acestei dinamici il reprezinta gasirea unui salariu mai bun, asa cum spune Studiul „Absolventii recenti de invatamant superior si integrarea lor pe piata muncii”, realizat in perioada 2004-2009 de Unitatea Executiva a Consiliului National al Calificarilor si al Formarii Profesionale a Adultilor). Totodata, o observatie pertinenta este ca absolventele foarte tinere ale unei scoli de cosmetologie sunt mai deschise catre a participa la mai multe interviuri si a testa piata, spre deosebire de absolventele care prin aceasta diploma si-au schimbat cu totul cariera. Cheia este la fiecare, este vorba de aceeasi pregatire, totul depinde de modul in care fiecare abordeaza situatia (cu teama sau curaj). Iar uneori, e drept, situatia poate sa fie usor dramatica si descurajanta.

Ce faci cand interviul decurge prost…dar nu din cauza ta?

E bine sa ai in vedere si situatiile neplacute. De aceea, am vorbit cu doua absolvente ale scolii de cosmetologie care ne-au impartasit din experientele lor mai putin placute in urma unor interviuri. Doar trei intrebari au fost necesare ca sa aflam despre niste situatii reale pentru care nicio scoala nu te poate pregati.

Alexandra (29 ani)

1. Ce dificultati ai intampinat la angajare, la locul de munca sau care sunt obstacolele peste care ai dat pe piata de munca?

Cea mai mare dificultate pe care am intampinat-o a fost „lipsa de experienta”. Toti angajatorii cand aud ca nu ai „experienta” te refuza din start. Dar ce inseamna de fapt pentru ei sa ai experienta? Am aflat de curand: trebuie sa fii capabila sa faci epilat si pensat contra-cronometru. Nu se tine cont daca ai facut corect sau nu. Treaba e sa avem cat mai multi clienti. Dar oare nu trebuie ca acestia sa fie si multumiti?

Eu am fost profund dezamagita sa aflu ca de fapt eu nu stiu sa fac masaj, conform celor care m-au testat. De epilat nici nu mai vorbim. M-am simtit foarte jignita avand in vedere ca am terminat o scoala si am fost instruita de oameni profesionisti care sunt in breasla de foarte multi ani. Am simtit ca mi-as fi jignit profesorii acceptand asemenea umilinte. Profesori care ne-au impartasit cunostintele lor de munca si de viata.

Am hotarat sa refuz inainte de a astepta raspuns din partea angajatorului. Cu alte cuvinte mi s-a sugerat sa uit ce am dobandit in scoala si sa accept cerintele lui. Mi s-a parut o lipsa totala de profesionalism. Imi dadea lectii de cosmetica cineva care incalca foarte multe norme de igiena: asternuturi murdare, vapofor ruginit sau ustensile nesterilizate sunt doar cateva exemple. Imi pare rau ca am lasat persoana respectiva sa imi distruga increderea pe care o aveam in mine. Dar a fost o lectie de viata. Mi-am dat seama ca, de fapt, nu eu am o problema, ci ei.

2. Ce ti-ai fi dorit sa fi stiut inainte sa intri in breasla cosmeticienilor din acest punct de vedere?

Niciodata nu cred ca poti fii pregatit 100% pentru ceva. Dar mi-ar fi fost intr-adevar de folos sa fi stiut care sunt, de fapt, cerintele reale ale unui salon (si cu bune si cu rele).

3. Cum te afecteaza pe tine, ca profesionist, orientarea vehementa a angajatorului catre profit si nu catre bunastarea clientilor si a angajatilor?

Dupa ultima experienta avuta chiar ma afecteaza. Principiul meu este sa ajut oamenii sa se relaxeze si sa isi trateze eventualele probleme ale pielii. Vreau sa practic meseria aceasta pentru ca imi place si de aceea am ales sa fac asta. Imi doresc sa vad oameni care pleaca cu zambetul pe buze, nu ingandurati intrebandu-se daca au facut bine ca au calcat pragul salonului respectiv. Prefer sa am clienti mai putini dar multumiti decat 100 nemultumiti.

Nicoleta (23 ani)

1. Ce dificultati ai intampinat la angajare, la locul de munca sau care sunt obstacolele peste care ai dat pe piata de munca?

Prima intrebare adresata la interviu a fost daca am experienta in domeniu. Se cerea un minim de 1-2 ani. Am fost pusa sa dau o proba la masaj, epilat, pensat. Mi-au fost adresate intrebari legate de tratamentul cosmetic. Am raspuns asa cum am invatat si am fost surprinsa sa aflu ca nu am raspuns corect. Conform respectivilor angajatori, vapoforul se pozitioneaza deasupra capului pentru a nu intra clientei aburul in nas; cand se trage fasia de ceara se face intrerupt, nu o data si repede.

Pe recipientele cremelor nu existau etichete cu data deschiderii si expirarii; nu exista spatula pentru crema; prosopul de pe pat nu era de unica folosinta, ci unul de baie si am fost informata ca el nu se schimba, ci se intoarce pe cealalta parte daca se murdareste. La epilat, mi s-a recomandat sa folosesc cearceaful de unica folosinta dar cu economie maxima.

Mi s-a cerut sa folosesc crema de masaj in cantitate cat mai mica pentru a se face economie. De fapt, politica salonului era sa se foloseasca cantitati cat mai mici din produse, chiar daca acestea nu erau suficiente pentru procedura in cauza. Mai mult, masajul si modul cum am intins crema nu au fost pe placul angajatorului si a cosmeticienei salonului – m-au certat in legatura cu modul de intindere al cremei argumentand vag ca li se pare o prostie si mi-au reprosat pe nedrept ca ampretentia sa ma angajez desi nu stiu nimic. Mi-au recomandat sa invat un masaj zig-zag pe geniana si cateva cerculete pentru frunte. Respectivii mi-au spus fara rezerve ca daca vreau sa muncesc intr-un salon trebuie sa uit tot ce am invatat in scoala, pe motiv ca nu se mai practica ce am invatat acolo.

Cand am spus ca stiu sa fac si examen cosmetic si ca am si fisa cosmetica, angajatorii au zis ca din punctul lor de vedere este o pierdere de timp. Argumentul dat este cat se poate de ofensator: pe cliente nu le intereseaza ce au pe fata. Cand am mentionat ca exista riscul de aparitie a foliculitei, mi-au spus fara rezerve ca sunt proasta, ca ii jignesc cu inisinuari si ca in salonul lor nu exista „foliculina” (asa au inteles ca se numeste); electrodermul, in opinia lor, nu se foloseste decat pentru mustata. Mi s-a cerut sa separ ceara de firele de par cu ajutorul unei site de bucatarie.

2. Ce ti-ai fi dorit sa fi stiut inainte sa intri in breasla cosmeticienilor din acest punct de vedere?

Daca stiam ca nu se respecta ceea ce am invatat si ca nu o sa mi se permita sa fiu un profesionist desavarsit in cosmetica, nu ma mai pregateam pentru aceasta meserie. Poate ma reorientam catre make-up.

3. Cum te afecteaza pe tine, ca profesionist, orientarea vehementa a angajatorului catre profit si nu catre bunastarea clientilor si a angajatilor?

Imi place sa imi fac meseria cat mai bine si sa pun in practica ceea ce am invatat de la doamna Adriana Popovici care, pentru mine, este un mentor si un exemplu de urmat. Nu pot sa practic meseria la aceste standarde joase. Nu acesta este nivelul meu si in aceste conditii nu pot sa am bucuria si placerea de a practica. Ma intereseaza sa multumesc clientul si pun suflet in ceea ce fac. O fac cu placere, o fac pentru ca vreau sa fac oamenii cat mai fericiti si sa se simta bine in pielea lor, sa le arat ca imi pasa de ei si ca voi incerca sa le rezolv problemele. Acesta este scopul meu. Vreau sa stiu ca fericirea clientelor se datoreaza in mica parte si mie. Un client multumit aduce alti clienti si asa creste si profitul.

Un client multumit iti aduce alti 2-3 clienti in portofoliu, in timp ce un client nemultumit iti alunga alti zece. Aceste aspecte sunt ignorate chiar si de unele saloane situate pe bulevardele centrale ale Bucurestiului. De multe ori veti descoperi ca pozitionarea unui salon nu are nimic de-a face cu practicile din interiorul lui. Un salon care nu respecta normele adecvate de igiena, dezinfectare si sterilizare este un salon de care trebuie sa stati departe; pentru siguranta voastra si a constiintei voastre. Este firesc ca fiecare salon sa aiba anumite reguli interne, dar daca acestea sunt in defavoarea unei bune practici, nu ezitati sa spuneti nu (chiar si atunci cand sunteti constransi financiar sa va gasiti un loc de munca). Pe termen lung, a va complace unor situatii lipsite de etica profesionala, inseamna o stopare a evolutiei personale si un lung sir de clienti nesatisfacuti.

Cand se masoara cu pipeta cantitatea de produs cosmetic folosit, se limiteaza eficacitatea acestuia. Ganditi-va numai la efectul diminuat al tratamentului si la increderea pe care clientul si-o va pierde in serviciile tale, in primul rand (clientul nu are de unde sa stie ca este o norma impusa de salon si de angajator).

E deosebit de important ca in momentul in care mergi la un interviu sa fii constienta ca ceea ce urmeaza este un schimb de oferte: angajatorul face o oferta iar tu, la randul tau, prin ceea ce oferi, faci o oferta. In nicio clipa nu trebuie sa te simti constransa sa-ti exprimi opiniile ori sugestiile, atata vreme cat ele sunt sustinute de experienta, de feedback pozitiv din partea clientilor si de studii.

Acum, chiar si un mediu propice de lucru care bifeaza toate beneficiile pe care le doresti de la un post, poate avea anumite neajunsuri – important este ca ele sa fie discutate de la bun inceput si sa se gaseasca solutii pentru ca tu, angajatul, sa-ti desfasori activitatea in conditii optime. Tot la interviu este momentul oportun sa-ti manifesti dorinta de a merge la cursuri de specializare si la concursuri organizate de profesionistii din breasla. Un angajator ideal va aprecia dorinta ta de perfectionare in vederea cresterii reputatiei salonului. Unii (nu cei mai multi) iti vor asigura costurile acestor cursuri.

Alatura-te discutiei!

comentarii

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail